باراک - 8 یک سیستم موشکی - برد بلند - پدافند موشکی و پدافند هوایی - مربوط به نیروی دریایی هندوستان می باشد که به صورت مشترک توسط کمپانی اسرائیلی IAI (( مخفف Aerospace Industries )) و کمپانی هندی DRDO (( مخفف Defence Research & Development Organisation )) توسعه یافته است . این سیستم موشکی سطح به هوا (( که به صورت مخفف SAM نامیده می شود )) می تواند بر ضد جنگنده ها ، UAVs و موشک های شلیک شده مورد استفاده قرار بگیرد و اهداف مورد نظر خود را منهدم کند .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:,

 

Terrier اولین موشک پدافند هوایی برد متوسطی بود که روی شناور های آمریکا عملیاتی شد ، این موشک نتیجه پروژه زنبور نر (Bumblebee) بود (که هدف از آن طراحی و تولید یک موشک پدافندی بلند برد به نام SAM-N-6 Talos بود که با موتور رمجت کار میکرد) اما هنگامی که کار روی پروژه Talos در حال انجام بود برای برآورد قدرت سیستم هدایت موشک در درگیری با اهدافی پر سرعت (فراصوت) نیاز به وجود یک هواگرد با این سرعت حس شد که با وجود رضایت بخش بودند تست ها مشخص شد کار بر روی پروژه Talos به علت پیچیدگی های زیاد چندین سال به طول خواهد انجامید که همین قضیه موجب شد تا طراحان به فکر سیستمی با برد متوسط بیفتند که سرانجام آن موشک RIM 2 بود. 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 
NASAM مخفف عبارت انگليسي Norwegian Advance Surface to Air Missile به معني موشك زمين به هواي پيشرفته نروژ بوده و موشكي است كوتاه برد زمين پايه با موتور از نوع سوخت جامد و مخصوص دفاع از صحنه عمليات می باشد.
در پي تلاش نروژ براي تامين سلاح زمين به هواي مناسب براي تامين نياز هاي پدافندهوايي ارتش، استفاده از موشك هوا به هوا پيشرفته AIM-120-AMRAAM به صورت زمين به هوا و بهره گيري از رادار هاي سه بعدي خود مورد توجه ارتش كشور مذكور قرار گرفت. 


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

بخش دوم

 

۴-مشخصات عمومی موشک هاگ:

موشک هاک به شکل استوانه باریک و کشیده با چهار بال دلتایی شکل است که از انتها تا میانه‌های موشک امتداد دارند .

موشک هاگ ای (MIM-23A) : 

طول : 5.08متر

قطر : 37 سانتی متر 

طول بالها : 1.21 متر

وزن : 548 کیلوگرم 

سر جنگی: 54 کیلوگرم

حداقل برد : 2 کیلومتر 

حداکثر برد عملیاتی :  25 کیلومتر 

ارتفاع : 60 متر تا 11 کیلومتر 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

بخش اول

 

کار طراحی و ساخت سیستم موشکی هاک از سال1952 شروع شد و جزیی از طرح ارتش آمریکا برای ساخت یک موشک میانبرد سطح به هوا با سیستم هدایت نیمه فعال راداری گردید. در سال1954 قرارداد ساخت لانچر این موشک با شرکت نورثروپ و قرارداد ساخت رادار و سیستم کنترل آتش و موشک با شرکت ریثون پیمانکار اصلی پروژه بسته شد . اولین نمونه موشک ساخته شده این طرح به اسم (XSAM-A-18 ) با موتور XM3 در ژوئن 1956 ساخته شد . جولای1957 نمونه کامل شده ارائه گردید اما پس از مدت کمی با روشن شدن معایب این مدل از موتورها، از موتورهای آیروجت (Aerojet M22E7) بجای مدل قبلی استفاده شد که این مدل هم نا‌مطمئن نشان داد و با موتورهای اصلاح شده آیروجت (M22E8 )  جایگزین گردید. نمونه ابتدایی موشک هاک در سال1959 در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت و از سال1960  به طور رسمی در اختیار تفنگداران نیروی دریایی آمریکا(US Marine Corps) قرار گرفت. پیچیدگی زیاد سیستم پدافند موشکی هاک و استفاده از سامانه‌های الکتریکی در این سیستم باعث شد این سیستم پدافندی قادر به فعالیت مستمر بیش از 43 ساعت نباشد اما این مدت در نمونه‌های بهینه‌سازی شده موشک هاک به 130الی170 ساعت و در آخرین نمونه‌ها به 300 الی400 ساعت افزایش داده شده است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

موشک بومی سازی شده HQ-12 هم اینک در خدمت نیروی هوایی ارتش خلق چین قرار دارد و بر اساس گزارشات وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون) حدود 60 واحد آتشبار آن در حال سرویس دهی می باشند. سامانه دفاعی مذکور که برای جایگزینی HQ-2 در نظر گرفته شده، از تنوع بالایی در محصولات برخوردار است تا جایی که منابع نظامی برای آن پرتاب کننده ریلی استاتیکِ به ارث رسیده از طراحی HQ-2 ، پرتاب کننده متحرک ریلی6*6 TEL (حامل، برپا کننده، سکوی پرتاب) مشابه طرح سلف خویش و پرتاب کننده جاده نورد مشابه سامانه پاتریوت را برشمرده اند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 Sky Dragon  یک سیستم پدافندی سطح به هوای  میان برد ساخت چین می باشد که توسط شرکت Norinco با محدوده پوشش حداکثر 50 کیلومتر جهت دفاع از آسمان منطقه ، تأسیسات صنعتی و نظامی حساس ساخته شده است و قادر به مقابه با اهداف متوسط و کوچک همچون هواپیماها ، هلیکوپترها ، پهپادها و همچنین موشک های کروز در کمترین ارتفاع می باشد.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

    

آستر یک سیستم دفاع موشکی زمینی پایه ی میان برد موثرکه در برابر تهدیدات تهاجمی سرعت بالا مثل موشک های بالستیک/ موشک های کروز و هواپیماهای جنگی یا UCAV (وسایل جنگی هوایی بدون سرنشین) است که قابلیت استفاده از 2 نوع موشک به نام های ASTER 15  با بردی متوسط و ASTER 30 با بردی بالا جهت مقابله با موشک های بالستیک را دارد.
این سیستم به طور مشترک توسط Eurosam و سیستم موشکی MBDA و Thales توسعه داده شده است.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : جمعه 16 تير 1391برچسب:سامانه موشکی ,MEADS,میان برد,

 

سیستم پدافند برد متوسط پیشرفته نگاه جدید ایالات متحده به بحث دفاع کوتاه برد و برد متوسط با هدف ایجاد چتر دفاعی متحرک در زمان نزدیکی به دشمن و حفاظت دفاعی کاملا قابل حمل و مدولار با قابلیت تامین نیاز ارتش ایلات متحده و ناتو به سیستمی قابل اطمینان تر از سیستم های پاتریوت ، هاک  و نایک هرکولس در کشورهای متحد و ارتش ایالات متحده ساخته شده . در واقع این سامانه نسل جدید سیستم های دفاع بالستیکی با هدف دفاع قدرتمند چند کاره و برای جنگ در قرن 21ام ساخته شده است.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

پیشینه 

سيستم پاتريوت (Patriot) يک سيستم دفاع هوايي موشکي هدايت شونده است که توانايي مقابله با موشک هاي بالستيک تاکتيکي، موشک هاي کروز و هواپيماهاي پيشرفته را در تمامي شرايط آب و هوايي و در هر ارتفاعي دارا است. از مهم ترين ويژگي هاي سامانه دفاعي پاتريوت وجود رادار مرکب چندکاره، هدايت تعقيب از طريق موشک، نرم افزار پيشرفته و همچنين کارکرد خودکار اين سامانه به صورت گسترده است.
پاتريوت (MIM-104) به وسيله شرکت «ريتئون» واقع در ايالت ماساچوست و با همکاري شعبه موشک ها و کنترل آتش شرکت «لاکهيد مارتين» واقع در ايالت فلوريدا ساخته شده است.
سامانه دفاع موشکي پاتريوت به طور گسترده يي در عمليات هاي انجام شده در عراق شرکت داشته و با استقرار در کويت، موشک هاي عراقي شليک شده به کويت در سال 2003 را از بين برده است. ضمن اينکه در عمليات هاي انجام شده در کويت از پيشرفته ترين نوع اين سامانه يعني PAC-3 و موشک هايي با هدايت پيشرفته تر استفاده شده بود.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

سامانه پدافند اسپايدر حاصل همکاري شرکت جنگ افزار سازي رافائل و صنايع هوايي اسرائيل است.اين سامانه دو موشک پيتون ـ5 و دربي به کار مي گيرد و نام آن نيز از روي اين دوموشک تعيين گشته است.

اين سامانه براي نخستين بار درنمايشکاه هوايي پاريس در سال 2005 به نمايش گذاشته شد.هنوز هم آزمايش هايي بر روي اين سامانه در حال انجام است تا از کارآيي آن اطمينان يافته و در صورت امکان توانايي هاي آن را گسترش داد.
اسپايدر يک سامانه سطح به هواي واکنش سريع است که مي تواند هواپيماها، بالگردها، پهپادها و جنگ افزارهاي هدايت شونده ي دقيق را شناسايي، ردگيري و نابود کند.اين سامانه مي تواند به خوبي از تأسيسات مهم و نيروهاي ثابت و سيار محافظت کند.اسپايدر توانايي درگيري در تمام زوايا (360 درجه)را دارا است.اگر موشک آماده ي شليک باشد،پس از شناسايي و تأييد هدف تنها به 5 ثانيه زمان براي شليک نياز دارد.برد مؤثر اين سامانه از 1 تا 15 کيلومتر و ارتفاع درگيري آن نيز از 20 متر تا 9 کيلومتر است.اين سامانه توانايي انجام عمليات در شب و روز و در هرگونه شرايط آب و هوايي را دارد.همچنين با اين سامانه مي توان چندين هدف را هم زمان شناسايي، ردگيري و نابود ساخت.


ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 4 خرداد 1391برچسب:SA-17,buk-m2, grizly, موشک زمین بهوا,

 

 »گريزلي GRIZZLY « نام ناتوي اين موشك و SA-17 نام آمريكايي آن است. توسعه ي اين موشك توسط دفاتر طراحي «نيپNIIP »   «ژوكوفسكي»Zhukovsky »  » و «ويمپل» Vympel  در مسكو انجام و اعتقاد بر اين است كه كارخانجات اوليانوسكي Ulyanovsky »  » در طراحي و توسعه ي موشك فعال بوده است. شباهتهايي ميان موشك هاي دفاع هوايي SA-11 ، SA-17 روسيه و استاندارد(RIM66 ) آمريكايي به چشم مي خورد. نام روسي مجموعه سيستم SA-17 «اورال URAL » » و علامت مشخصه موشك بهينه سازي شده (BUK-M2-9M38M2 )مي باشد. 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF


 

 

موشك سطح به هواي Tor-M1 يك سيستم پدافند هوايي سيار است. در سيستم هاي دفاع هوايي سيار، لانچر (مجموعة پرتابگر و موشكها) و رادار سيستم موشك به وسيله‏ي يك خودرو جابه‏جا مي‏شوند.

اين خودرو (معمولن زرهي) فقط براي جابه‏جايي سيستم موشكي به كار مي‏رود و اين قابليت را مي‏دهد تا از گزند شناسايي ماهواره‏هاي نظامي و هواپيماهاي شناسايي مصون بماند و مكان دقيق آن مشخص نشود. براي مثال در سيستم Tor-M1 ، مي‏توان در ساعت حدود 60 تا 70 كيلومتر مجموعه‏ي سيستم را به راحتي جابه‏جا نمود و توان جنگنده‏هاي دشمن را براي حمله و نابودي اين مجموعه كه ممكن است مكانش قبلا مورد شناسايي قرار گرفته باشد، خنثي كرد. 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391برچسب:SAM-11,BUK-M1,GADFLY,بوک-ام1,سام-11,میان برد,

 

 

سیستم دفاع موشکی  سام -11  یک سیستم میان برد با کنترل نیمه فعال راداری است.

استفاده از موشک ها با سوخت جامد و نیز رهگیری توسط رادار این قابلیت را به سیستم میدهد که  علیه جنگنده ها و موشک های کروز استفاده و کارایی بالایی داشته باشد.

 سیستم پدافند سام 11 را درواقع میتوان نمونه اصلاح شده بسیار بهتر سیستم سام 6 در نظر گرفت با این تفاوت مهم که سیستم سام 6 تنها یک هدف را میتوانست رهگیری کند اما سیستم سام 11 توانایی ردگیری مجزای 6 هدف را داراست. ادعا شده توانایی انهدام هواپیما توسط سیستم 60 تا 90% است. این آمار برای بالگرد ها بین 30 تا 70 % و 40 درصد علیه موشک های کروز است که اینها همه به معنای یک بهبود واقعا پر معنا در مورد سیستم سام 6 است.

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:SA-6,Gainful,سام-6,گینفول, زمین بهوا,

 

سامانه موشکی سام  6 ، اولین بار به صورت ستون سه تایی در سال 1967 در مسکو به نمایش در آمد و تا شروع جنگ اکتبر سال 1973 اعراب و اسرائیل ، منابع غربی ( به ویژه آمریکا) و رژیم اسرائیلی که مجهز به سامانه جمینگ بوده اند به کار گرفته شد و موجب سرنگونی حدود 30% از هواپیماهای آن رژیم گردید .



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:SA-4, SAM,سام-4,موشک, زمین بهوا,

 

این سامانه که روس ها اسمش رو 2 k11 krug نامگذاری کرده بودند و سازمان ناتو برای این سامانه نام سام 4 گانف را برگزید. این سامانه در جنگ سرد در اواخر دهه 70 میلادی متولد شد و توسط جماهیر شوروی گسترش پیدا کرد.

تعدادی از این سامانه نسبتا مخفی شوروی بعد از فروپاشی به کشور های هم پیمان روسیه تحویل داده شد .کشور هایی همچون : اوکراین / مجارستان / لهستان و دیگر همپیمانان روسیه و همچنان در بین این کشور ها همچنان چند نمونه فعال از این سامانه همچنان پابرجاست!



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
بازديد : مرتبه
تاريخ : پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:S-75,DIVNA-75,سام-2,HQ2,صیاد,ارتفاع متوسط,

 سام 2 با نام (وی 75)نیز شناخته میشود.و یک سیستم دفاع موشکی ضد هوایی است بر علیه هواپیما های مهاجم که معمولا به صورت گروهی و جمعی یورش می آورند. از مزایای این موشک تحرک و مانور پذیری بیشتر از سیستم سام 1 است. سیستم های سام یک تنها قادر به پوشش یک منطقه (پایگاه هوایی) هستند اماسام 2 میتواند 360 نقطه را پوشش دهد{هر سایت سام 2}.اگر چه این سیستم در بیشتر پایگاه ها به صورت 6 تایی در کنار رادار ثابت است اما مزیتی که دارد این است که میتوان این سیستم را از طریق جاده و راه حمل کرد. و این سیستم اساسا بر این مبنا ساخته شد که برای نقاط حساس- جادهای مهم- راه آهن و دیکر مناطق در روسیه غیر از مسکو (که مجهز بود)به کار برده شود.



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF

 

 

 

 تاریخچه: 

سامانه ی پدافند هوایی اس25 برکوت را می توان اولین سامانه ی مدرن دفاع هوایی شوروی نامید . سام 1 که یک سیستم موشکی زمین به هوا است ابتدا در 9 آگوست 1950 توسط شوروی و تنها برای دفاع هوایی کوتاه برد از مسکو طراحی شد. . 

عقیده بر این است که این سامانه برای مقابله با بمب افکن های دور پرواز بی-52 آمریکا وارد خدمت شده است زیرا تنها چند سال پس از پرواز این بمب افکن رونمایی گشت . 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط ADOLF
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +